Festbullar (y)



nu kommer ett smarrigt recetp! Dom blir verkligen jätte goda och får en tumme upp (Y)

ca 50 bullar 225 grader på ungnen !

5dl mjölk
75 jäst
400 rumsvarmt smör
1 dl socker
ca 1 kilo vetemjöl (16 dl )

fyllning:
250g smör
ca 3 dl socker

pensling:
1 ägg
en tsk vatten  ( hackade mandlar och pärlsocker att strö över .

1.Ljumma mjölken till fingervarmt ca 37 grader. Lös upp jästen i en del av mjölken i blandskålen till en hushållsmaskin.
2.tillsätt resten av mjölken, det mjuka smöret, sockret och nästan allt mjöl.
3.Arbeta ihop en deg och låt den vila i bunken i ca tio min.
4. fyllning. vispa socker och smör riktigt mjukt .
5.ta upp degen på en bänk, mjöla lätt och kavla ut den till enstor rektangel ca 1/2 cm tjock. skär den i fyrkanter 8gånger 8 cm.
6.vik upp de 4 hörnen på varje fyrkant till mitten och tryck till ordentligt.Lägg bullarna i DUBBLA pappersformar, ställ dom på en plåt och läg en rejäl klick av fyllningen i mitten på varje.
7.Lägg över en dukoch låt bullarna jäsa till sin dubbla storlek ca 30 min ( inte nödvändigt att domska jäsa så länge brukar inte jag göra ^^ )
8. värm ugnen.
9.pensla bullarna med lätt hand med uppvispat ägg och vatten. strö över pärlsocker blandat med dom hackade mandlarna och grädda bullarna i ca 8 min tills dom är genomgräddade och och lite ljusbruna ( fin färg )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0